By continuing you accept Avaaz's Privacy Policy which explains how your data can be used and how it is secured.
Got it
Petitie tegen vervroegde vrijlating bij moord.

1 have signed. Let's get to
50 Supporters

Complete your signature

By continuing you agree to receive Avaaz emails. Our Privacy Policy will protect your data and explains how it can be used. You can unsubscribe at any time. If you are under 13 years of age in the USA or under 16 in the rest of the world, please get consent from a parent or guardian before proceeding.
This petition has been created by Saadia K. and may not represent the views of the Avaaz community.
Saadia K.
started this petition to
Ministerie van justitie.
Iedereen kent wel een verhaal waarvan een moordenaar vrijkomt na slechts 1/3 van de gerechtelijke uitgesproken straf te hebben uitgezeten. Dit is mogelijk door de wet-Lejeune. Enkel als de moordenaar 30 jaar of levenslang heeft gekregen, moet hij minstens de helft uitzitten. Dit is kort gezegd de wet-Lejeune.
Graag had ik hier een persoonlijk verhaal meegedeeld. Mijn zus Ziena Kemous was 9 jaar geleden plots ‘vermist’. Na maanden zoeken heeft men haar in verre staat van ontbinding terug gevonden onder de grond in een bos. Na onderzoek bleek dat zij is vermoord door 4 personen, waarvan 1 man een ex-partner was van Ziena en waarvan zij een kind had. Na uitspitten van de berichten op de gsm’s van de betreffende personen bleek dat zij dit al heel lang van plan waren, zelfs toen Ziena nog zwanger was want het kind paste niet in hun familiale kring want zij moesten trouwen met iemand van dezelfde afkomst. Ze hebben zelfs enkele moordpogingen moeten staken bleek uit de berichten. Ze hebben Ziena dan op een moment toch kunnen meelokken, doodgeslagen en in de grond gestopt.
Op het proces hebben deze 4 personen dan ieder 27 jaar cel gekregen. Nu 9 jaar later zijn er de eerste aanvragen voor vakanties en permanente vrijlating. Hiervoor ben ik al meerdere malen naar de gevangenis geweest om de hoorzitting hier omtrent bij te wonen. Hieruit bleek dat ze inderdaad kans maken om vrij te komen, ondanks dat ze 27 jaar cel hebben gekregen op hun proces. Er is nooit enige vorm van spijtbetuiging geweest en er is maar een deel van de schadevergoeding betaald, nooit is de echte waarheid waarom en hoe uitgesproken waardoor wij met erg veel pijn, verdriet en vragen achter blijven. Niet tegenstaande kunnen ze toch vrijkomen.
Waarom 27 jaar cel uitspreken op de rechtbank als je ze toch niet moet uitzitten?
Waarom schadevergoedingen uitspreken die toch niet hoeven te worden betaald?
Waarom vrijlaten zonder de waarheid te moeten zeggen?
Wat eisen wij met deze petitie?
1) Een gerechtelijke gevangenisstraf die wordt uitgesproken voor moord moet langer worden uitgezeten. Er zou nooit over vrijlating gepraat mogen worden voor er minstens 2/3 van de straf is uitgezeten.
2) Als er na 2/3 toch een aanvraag komt voor vrijlating, moeten er enkele voorwaarden voldaan zijn :
- Spijtinzicht, de echte waarheid en verontschuldigingen aan de familie.            - De volledige betaling van de schadevergoeding. Ze moeten bewijzen dat ze vanuit de gevangenis reeds hebben gewerkt om dit te doen, als dit toch moeilijk haalbaar blijkt, dient er na vrijlating aan loonbeslag gedaan worden om deze verder af te betalen. Als aan deze voorwaarden niet wordt voldaan, mag er nooit kans zijn om na 2/3 van de uitgesproken straf vrij de komen, dan moet ze volledig worden uitgezeten.
3) Bij moord op een kind dient altijd de volledige straf uitgezeten te worden.
Ik denk dat met het uitzitten van minsten 2/3 in alle gevallen van moord en deze voorwaarden om vervroegd vrij te kunnen komen, er al heel veel menselijkheid zit, ik ben mijn zus voor altijd kwijt.
Posted (Updated )