By continuing you accept Avaaz's Privacy Policy which explains how your data can be used and how it is secured.
Got it
Victory
Uppropet inskickat till utrikesminister Margot Wallström!

Victory
1 have signed. Let's get to
50 Supporters

Complete your signature

By continuing you agree to receive Avaaz emails. Our Privacy Policy will protect your data and explains how it can be used. You can unsubscribe at any time. If you are under 13 years of age in the USA or under 16 in the rest of the world, please get consent from a parent or guardian before proceeding.
This petition has been created by Juliana G. and may not represent the views of the Avaaz community.
Juliana G.
started this petition to
Sveriges utrikesminister Margot Wallström och brasilianska myndigheterna
Tack för att du skrivit under uppropet! Tillsammans med dig blev det över 520 personer som kräver rättvisa för Marielle Franco. Uppropet är nu inskickat till utrikesminister Margot Wallström. Vi förväntar oss nu ett svar och ett agerande från Sveriges "feministiska" regering. Svaret skickas ut här när det kommer in. Under tiden är det viktigt att vi fortsätter att påtala inskränkningarna av mänskliga rättigheterna och demokratin i Brasilien.

Somos todas Marielle! Vi är alla Marielle!
A luta continua! Kampen fortsätter!

Den 2018‐03‐14 sköts ytterligare en folkvald politiker och aktivist ihjäl!

Denna gång var det feministen, hbtq‐aktivisten, vänsterpolitikern och kanske framför allt de svarta kvinnornas röst, Marielle Franco. Hon avrättades på väg från ett politiskt möte om det eskalerande våldet i Brasilien. I synnerhet polisens och militärernas dödliga våld i Rio de Janeiro, riktat mot de fattiga, mot arbetarklassen, mot afrobrasilianer, är vad Marielle Franco påtalade. Hon sköts med nio skott genom en bilruta, en vecka efter internationella kvinnodagen.

Sedan landets första folkvalda kvinnliga president avsattes av en kupp har statlig förföljelse på människorätts‐ och jordrättsaktivister eskalerat i landet. I och med gårdagens avrättning, på öppen gata, med tydligt politiskt motiv, tog repressionen och den antidemokratiska utvecklingen ännu ett steg i fel riktning!

Vi som undertecknar det här uppropet kräver att den svenska regeringen fördömer mordet på Marielle Franco och sluta agera som om Brasilien var en demokrati. Förföljelse och mord på människorätts‐ och jordrättsaktivisterna i Brasilien visar att landet inte längre kan betraktas som en demokrati, där kvinnornas, demokratiska aktivister och i synnerhet mänskliga rättigheter respekteras. Dessa kränks dagligen.

En feministisk utrikespolitik bör handla om annat än att sälja vapen! En feministisk utrikespolitik bör inte vara tyst när demokratiska aktivister och regimkritiska politiker avrättas på öppen gata. Vi ser en utveckling i Brasilien som inom flera områden inte är förenlig med demokrati och de mänskliga rättigheter som brasilianska folket förtjänar, med den historia de nyss lämnat bakom sig av militärdiktatur.

Vidare kräver vi från brasilianska myndigheterna rättvisa för Marielle Franco och de andra människorättsaktivisterna som mördats i landet sedan Michel Temer genom en kupp kom till makten.

Aktivisterna, regimkritiska folkvalda och demokratiska krafter i Brasilien behöver internationell solidaritet i detta nu. Om vi inte kraftfullt reagerar och agerar mot antidemokratiskt, misogynt, homofobiskt och rasistiskt våld, var det än uppstår, riskerar vi att fler regimkritiska röster går samma öde till mötes.

Somos todas Marielle!
We are all Marielle!
Vi är alla Marielle!

Skriv under och sprid uppropet!

Läs mer om det här:

Posted (Updated )