Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het

Bescherm het Amazonewoud: steun Inheemse stemmen

Het Amazonewoud is niet aan het sterven. Het wordt vermoord.

Mijn volk koestert dit regenwoud al 6.000 jaar. Het is de ultieme verpersoonlijking van het leven hier op aarde.

Maar dat zien de oliebedrijven niet. Ze boren precies daar waar het regenwoud het meest leeft en morsen hun dodelijke drek die onze rivieren vergiftigt en de klimaatkoorts aanwakkert. Ze vermoorden het regenwoud en alles wat erin leeft.

Nu staan diezelfde oliereuzen klaar om de onderhandelingen op de VN-klimaattop over enkele dagen gesmeerd te laten verlopen. Een belangrijke olietopman zal de meeting in Dubai leiden, en honderden lobbyisten staan te popelen om hun slag te slaan.

We mogen hen niet laten spreken voor het Amazonewoud.

De onderhandelingen staan op het punt om te beginnen -- maar we hebben een gewaagd plan om de onderhandelingen te overspoelen met de stemmen die er het meest toe doen: de onze. Wij léven niet alleen in het regenwoud; we maken er deel van uit. De Suruí, de Baniwa, Karipuna, Ashinka en tal van anderen ... We verdienen het ALLEMAAL om gehoord te worden.

Als we genoeg inzamelen, kunnen we een delegatie Inheemse leiders naar de top sturen, waar ze oog in oog zullen staan met besluitvormers en tv-camera’s. We zouden het gevecht aangaan met een aantal van de invloedrijkste bedrijven op aarde -- en dat kunnen we niet alleen.

Met jouw steun kan Avaaz:
  • Krachtige Inheemse stemmen uit het Amazonewoud naar de cruciale VN-klimaattop brengen om met besluitvormers in gesprek te gaan;
  • Opvallende stunts organiseren om media-aandacht te genereren rond de top en beschermingsmaatregelen voor het Amazonewoud op de politieke agenda te dwingen;
  • Inheemse leiders steunen met de geweldige media-activisten en campagnevoerders van Avaaz -- die ons helpen juridische beschermingsmaatregelen voor onze Amazonegebieden waar te maken;
  • Het mogelijk maken voor gemeenschappen in het Amazonewoud om het komende jaar aanwezig te zijn bij alle belangrijke onderhandelingen -- we zullen op iedere top strijden voor beschermingsmaatregelen voor het regenwoud; en
  • De Avaaz-campagne financieren om het Amazonewoud te redden, door een topteam van campagnevoerders en juridische experts op te richten dat de strijd aangaat met mijnbouwbedrijven, houthakkers en oliereuzen.
Ik roep je op om een Inheemse revolutie kracht bij te zetten die fossiele brandstoffen zou verbannen uit het Amazonewoud. Ik kan je beloven dat niemand harder zal strijden dan wij -- doneer nu wat je kunt missen.

- Txai Suruí, van de Inheemse Paiter Suruí-gemeenschap in Brazilië, en het hele Avaaz-team

Txai Suruí is een 26-jarige activist, landsverdediger, milieu-activist en voorvechter voor de rechten van Inheemse volken. De gebieden van haar gemeenschap zijn zwaar aangetast door de impact van de klimaatopwarming. Ze heeft de Inheemse Jeugdbeweging van Rondônia opgericht, die jongeren in haar staat samenbrengt, en ze coördineert de Associação de Defesa Etnoambiental-Kanindé, een gemeenschapsorganisatie die al meer dan dertig jaar met Inheemse mensen werkt.

Geplaatst: