Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het

Israël-Palestina: Zo houdt het op

Aan de CEO's van ABP, HP, Veolia, Barclays, Caterpillar en G4S:

In de nasleep van het verschrikkelijke geweld dat zich voltrekt in Israël-Palestina zijn wij, burgers uit heel de wereld, ernstig bezorgd over de aanhoudende investeringen van uw bedrijven in ondernemingen en projecten die illegale nederzettingen en de onderdrukkende bezetting van het Palestijnse volk financieren. 17 EU-landen hebben onlangs waarschuwingen uitgegeven aan hun burgers tegen zakendoen of investeren in illegale Israëlische nederzettingen. Met het oog op deze juridische overwegingen, heeft u nu de gelegenheid om investeringen terug te trekken en internationale wetgeving te respecteren. Dit is een kans om aan de goede kant van de geschiedenis te gaan staan.

Vul je e-mailadres in:
Door verder te gaan ga je ermee akkoord e-mails van Avaaz te ontvangen. In ons privacybeleid leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Laatste tekenaars petitie

Israël-Palestina: Zo houdt het op

Nu een nieuwe ronde van geweld oplaait in Israël-Palestina en meer kinderen worden gedood, is een oproep tot opnieuw een wapenstilstand niet voldoende. Het is tijd om doorslaggevende geweldloze actie te ondernemen om een einde te maken aan deze nachtmerrie die al tientallen jaren voortsleept.

Onze regeringen hebben gefaald -- ze spraken over vrede en namen VN-resoluties aan, maar ondertussen bleven zij samen met onze bedrijven bijdragen aan het geweld met steun, handel en investeringen. Er is maar één manier om een einde te maken aan de helse spiraal met Israëlische bezetting van Palestijns land, dagelijkse bestraffing van onschuldige Palestijnse families, het afvuren van rakketen door Hamas, en bombardementen van Israël op Gaza: de economische kosten van dit conflict onverdraagbaar hoog maken.

We weten dat het werkt -- toen pensioenfonds PGGM en twee andere Nederlandse bedrijven hun investeringen vanwege juridische bezwaren terugtrokken uit initiatieven die activiteiten in illegale Israëlische nederzettingen financierden, was dit de aanleiding voor een politieke rel in Israël. Maar het Nederlandse ABP, één van de grootste pensioenfondsen ter wereld, investeert nog steeds in drie van dezelfde Israëlische banken waar PGGM bij weg ging. Als genoeg van ons aan de bel trekken, kunnen we ABP zover krijgen om wetten na te leven en zich terug te trekken.

Dit voelt misschien niet als een heel directe methode om de huidige moordpartij te beëindigen, maar de geschiedenis leert ons dat het opvoeren van de financiële kosten van onderdrukking de weg naar vrede vrij kan maken. Teken de petitie aan de rechterzijde om ABP en 5 andere belangrijke bedrijven op te roepen zich terug te trekken -- als wij nu allemaal slim te werk gaan en de druk opvoeren, zouden zij hun investeringen kunnen schrappen, zou de Israëlische economie een klap kunnen oplopen, en zullen berekenende extremisten niet langer politiek profijt kunnen hebben van deze verschrikkelijke situatie.

In de afgelopen vijf weken werden drie Israëlische tieners vermoord op de Westelijke Jordaanoever, werd een Palestijns kind levend verbrand, werd een Amerikaanse jongen genadeloos in elkaar geslagen door de Israëlische politie, en nu hebben al meer dan 40 kinderen uit Gaza hun leven verloren tijdens Israëlische luchtaanvallen. Dit is niet het "conflict in het Midden-Oosten", dit begint een oorlog tegen kinderen te worden. En zo langzamerhand raken we afgestompt voor deze wereldwijde schande.

De media doet het voorkomen alsof dit een hardnekkig conflict is tussen twee gelijkwaardige strijdende partijen, maar dat is het niet. Aanvallen van Palestijnse extremisten op onschuldige burgers moeten worden veroordeeld en tegengehouden, maar de wortel van het conflict ligt elders -- in de onteigening van het Palestijnse volk. Een vrije staat die erkend is door de Verenigde Naties wordt op dit moment door Israël bezet, gekoloniseerd, gebombardeerd, en binnengevallen, en heeft zelf geen controle over het water, de handel en de eigen grenzen. In Gaza heeft Israël de grootste openluchtgevangenis ter wereld in het leven geroepen, en heeft deze vervolgens afgesloten. Terwijl de bommen nu vallen, hebben de families daar geen manier om weg te komen.

Dit zijn oorlogsmisdaden die we nergens anders zouden accepteren, dus waarom wel in Palestina? Een halve eeuw geleden voerden Israël en haar Arabische buurlanden oorlog, waarbij Israël de Westelijke Jordaanoever en Gaza bezette. Het bezetten van grondgebied na een oorlog gebeurt regelmatig. Maar een militaire bezetting zou nooit over mogen gaan in een decennialange tirannie die alleen maar extremisme aanwakkert en in de kaart speelt van diegenen die terreur tegen onschuldigen gebruiken. En wie is hier het slachtoffer van? De meerderheid van de liefhebbende families aan beide zijden die alleen maar naar vrijheid en vrede verlangen.

Voor velen, vooral in Europa en Noord-Amerika, klinkt het ontzettend bevooroordeeld om bedrijven op te roepen om investeringen terug te trekken wanneer deze een rol spelen in de Israëlische bezetting van Palestina of de financiering hiervan. Maar dat is het niet -- dit is de meest krachtige geweldloze strategie om een einde te maken aan het rituele geweld, de veiligheid van Israël te waarborgen, en vrijheid voor Palestina te bereiken. De macht en welvaart van Palestina vallen in het niet bij die van Israël, en als ze weigert om de illegale bezetting te beëindigen moet de wereld in actie komen om de kosten hiervan ondraaglijk maken.

Meerdere grote Nederlandse bedrijven hebben geweigerd om medeplichtig te zijn aan de inbeslagname van Palestijns land door Israël. Het waterbedrijf Vitens heeft de samenwerking stopgezet met het Israëlische staatsbedrijf Mekorot, en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV trok zich terug uit een project in het bezette Oost-Jeruzalem. Maar pensioenfonds ABP investeert nog steeds in drie grote Israëlische banken die de kolonisatie van Palestina mogelijk maken -- van de financiering van bouwprojecten in gebieden die illegaal afgepakt zijn van de Palestijnen, tot het verstrekken van hypotheken aan de kolonisten die er gaan wonen. PGGM trok onlangs haar investeringen terug uit deze banken, en verklaarde dit te doen vanwege bezorgdheid over de wettigheid van deze nederzettingen, en de belemmering die deze vormen voor een vreedzame oplossing.

Als we een mega-oproep vanuit heel Nederland aan het adres van ABP bezorgen om zich nu terug te trekken, maken we duidelijk dat we niet langer medeplichtig zullen zijn aan deze onderdrukking. Het Palestijnse volk vraagt de wereld om dit pad te ondersteunen en progressieve Israëli’s staan er ook achter. Laten wij ons bij hen aansluiten.

Neem voor verdere vragen een kijkje op de vraag-en-antwoordpagina en bij deze bronnen.

Vertel het verder