Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké

Justice4Mawda

Aan staatssecretaris Asiel & Migratie Sammy Mahdi en de Belgische regering:

Wij, Belgische burgers, zijn geshockeerd door de gewelddadige en eenzame dood van Mawda. We zijn solidair met Mawda's ouders en broer en eisen gerechtigheid. Daarom vragen we u om volop in te zetten op migratie- en asielbeleid dat medemenselijkheid en een waardig bestaan voor iedereen als uitgangspunt neemt. Alleen zo kunnen we voorkomen dat wanhopige vluchtelingen in de handen van smokkelaars worden gedreven.

Vul je e-mailadres in:
Door verder te gaan ga je ermee akkoord e-mails van Avaaz te ontvangen. In ons privacybeleid leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Laatste tekenaars petitie

Justice4Mawda
Dit is Mawda. De Iraaks-Koerdische peuter die werd gedood door een Belgische politiekogel. Ze was op de vlucht voor geweld toen het bestelbusje dat haar en 30 andere migranten naar het VK bracht onder schot werd genomen. Omdat haar ouders en broertje werden vastgezet overleed Mawda moederziel alleen in een ambulance. Haar ouders hoorden pas twee dagen later over haar dood.

Aanvankelijke ontkende de politie dat er was geschoten en probeerde Mawda’s dood in de schoenen van andere migranten te schuiven -- ze zouden haar hoofd hebben gebruikt om een ruit van het bestelbusje in te slaan en te vluchten. Ook hebben Mawda’s ouder keihard moeten vechten om in België te mogen blijven om het graf van hun dochter te kunnen bezoeken.

Deze zaak heeft niet de aandacht gekregen die het verdient en die het gekregen zou hebben als Mawda een Belgisch meisje was geweest. Maandag begint de rechtszaak -- laten we deze in de schijnwerpers zetten en massaal gerechtigheid eisen voor Mawda. Sluit je aan en stuur daarna een bericht van solidariteit naar de ouders en het broertje van Mawda.

Vertel het verder