Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Monsanto: we hebben GEWONNEN!!!!

Laatste tekenaars petitie

Lieve Avaazers,

De hoorzitting is net afgelopen en de rechter heeft gehakt gemaakt van Monsanto's dagvaarding van Avaaz!!!!

Hij zei dat de dagvaarding een "enorm schokeffect" teweeg zou brengen, en dat "geen enkel lid zou willen dat zijn of haar persoonlijke gegevens en activiteiten bekend zouden zijn". Hij gaf Monsanto zelfs een speech over democratie en vrijheid van meningsuiting!!

De Avaaz-leden die in de rechtbank aanwezig waren gaven spontaan een enorm applaus en konden een enorme glimlach niet onderdrukken. Hier is een korte video van onze campagneleider Iain Keith, opgenomen vlak na de zitting:

Deze dagvaarding was ontzettend griezelig. En Avaaz zou maandenlang hebben moeten werken en duizenden euros hebben moeten uitgeven om elk document met alles wat we ooit over Monsanto hebben gezegd of geschreven op te duikelen en over te dragen. Waaronder de e-mailadressen en identiteitsgegevens van leden die overheidsambtenaren berichten stuurden over Monsanto!

Erger nog, volgens onze advocaten worden verzoeken als die van Monsanto over het algemeen automatisch toegezegd door rechtbanken in New York! Omdat meer informatie meestal meer rechtvaardigheid betekent.

Maar onze gemeenschap kwam in actie. Met de donaties van meer dan 200.000 Avaazers konden we de beste advocaat in dit vakgebied inhuren -- Andrew Celli, die veel soortgelijke zaken heeft gedaan en gewonnen. Met zijn team en het Avaaz-team werkte hij aan een vernietigend weerwoord op de Monsanto-dagvaarding. Het is lang en zit vol juridisch jargon, maar als je die taal spreekt is het prachtig -- lees het hier.

Monsanto vloog zijn beste advocaat naar New York, een man die van alles verdedigde, van asbest tot lood en arsenicum. Maar met briefings en verbale argumenten kon ons team de rechter overtuigen. Hij verwierp de volledige dagvaarding, wat een zeldzame uitspraak is!!! Meestal vernauwen rechters alleen de reikwijdte van een dagvaarding zodat deze redelijker wordt, maar de rechter kon niks redelijks vinden in wat Monsanto van ons eiste!

Avaaz-leden, Avaaz-medewerkers en onze advocaten vieren de overwinning voor de rechtbank!

Dit is een feestelijk moment, maar het wil niet per se zeggen dat de strijd gestreden is.

Monsanto kan nog in hoger beroep gaan, of zou een andere manier kunnen vinden om ons te intimideren. Maar met deze prachtige overwinning hebben we een precedent geschapen. We hebben een fantastisch juridisch team, en, zoals altijd, een fantastische burgerbeweging die alert blijft en op zal staan tegen machtige multinationals als dat nodig is.

Met dit soort juridische gevechten willen ze ons afschrikken. De tranen springen me in de ogen als ik me bedenk dat ik me hierover geen zorgen hoef te maken, omdat ik de Avaaz-gemeenschap aan mijn zijde heb. Want zelfs de machtigste mensen op aarde zijn minder machtig dan de waarheid, minder machtig dan gewone, goede mensen die samenkomen om op te staan voor alles wat we liefhebben, minder machtig dan wij, deze geweldige beweging.

Met ontzettend veel dankbaarheid,
Ricken en het hele Avaaz-team

PS - Nog een prachtig voorbeeld van de kracht van deze beweging: in reactie op onze fondsenwervingscampagne voor de Monsanto-dagvaarding nam een Avaaz-lid contact met ons op. Hij stelde voor in gesprek te gaan met Bayer -- het bedrijf dat Monsanto zal overnemen -- zodat we met hen deze aanval kunnen bespreken. Hij schreef zowel mij als de CEO van Bayer persoonlijk, en deze laatste belde hem een paar uur later terug om te zeggen dat hij graag met mij in gesprek wilde! Nog een voorbeeld van hoe geweldig deze beweging is en hoe bijzonder het is om er onderdeel van uit te maken. Heel veel dank dat je bent wie je bent.

Geplaatst:

Vertel het verder