Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
🇪🇺 Laten we de oorlogshandel stoppen

Meer informatie

Sabrin en Farah, in de foto hierboven, hebben al twee keer hun woning vernietigd zien worden door het Israëlische leger. Militaire bulldozers zullen nu ieder moment de woningen vernietigen van 569 Palestijnse kinderen, die daardoor dakloos worden. Deze kinderen leven voortdurend in angst, omdat ze weten dat hun familie uiteengerukt zal worden. Hun land gestolen. Hun levenswijze voor altijd vernietigd.

Dit menselijk leed is al tientallen jaren aan de gang. Meer dan 27.000 huizen zijn al vernietigd. Op de overblijfselen worden illegale bedrijven gebouwd die miljoenen verdienen met de verkoop van hun producten in Europa. We mogen deze tragedie niet langer toestaan!

Er is nu een manier om hier een einde aan te maken: een historisch diverse beweging van Palestijnen, Joden en Europeanen heeft een Europees burgerinitiatief gelanceerd om de economische voordelen weg te nemen die eindeloze oorlogsvoering lucratiever maken dan vrede.

Dit officieel Europees burgerinitiatief kan een einde maken aan de cyclus van geweld en militaire bezetting. En dat niet alleen voor Palestina: het initiatief betreft alle bedrijven en overheden die winst najagen op illegaal bezet gebied - dus het zou ook Oekraïners en andere burgers beschermen tegen troepen die hun grondgebied binnenvallen. Op de lange weg naar wereldvrede kan dit een ongeziene stap zijn die een van de grootste financiële voordelen van oorlog wegneemt.

We hebben minder dan vier maanden om de nodige handtekeningen te verzamelen. Laten we ervoor zorgen dat we met ons geld nooit militaire bezetting en landroof financieren, in Palestina of waar dan ook.

Meer dan honderd Europese mensenrechtenorganisaties hebben een burgerinitiatief gelanceerd om de EU te overtuigen deze criminele handel te verbieden. Om het plan te doen slagen, moeten we volgens de Europese wetgeving een miljoen handtekeningen verzamelen in vier maanden. Als iedereen die dit leest haar of zijn naam toevoegt aan de petitie, kunnen we ons doel volgende maand al behalen. Sluit je nu aan en deel dit met iedereen!

Vragen en antwoorden

Hoe verschilt een Europees burgerinitiatief van een Avaaz-petitie?
Een Europees burgerinitiatief is anders dan een ‘normale’ petitie: het is een officieel democratisch instrument waarmee Europese burgers Europa kunnen helpen vormgeven door de Europese Commissie te vragen een juridisch voorstel op tafel te leggen. Als we erin slagen een miljoen (gevalideerde) handtekeningen te verzamelen, is de Europese Commissie wettelijk verplicht iets met onze eisen te doen.

Waarom moet ik meer persoonsgegevens invullen om dit initiatief te ondertekenen?
Avaaz bepaalt niet welke gegevens vereist zijn om een Europees burgerinitiatief van de lidstaten te ondertekenen. De betrokken Europese lidstaten bepalen zelf welke gegevens verzameld moeten worden opdat de handtekeningen geldig zijn en meegeteld worden. Daarom moet je bij een Europees burgerinitiatief meer persoonsgegevens invullen dan je gewend bent bij onze andere ‘petities’.

Worden mijn persoonsgegevens vertrouwelijk behandeld?
De gegevens die verzameld worden wanneer je dit initiatief ondertekent komen niet bij Avaaz terecht – ze worden rechtstreeks doorgestuurd naar een door de Europese Commissie geverifieerde, beveiligde software (OpenECI) en server, zodat de verantwoordelijke nationale autoriteiten de geldigheid van je stem kunnen verifiëren. Dit is noodzakelijk omdat een Europees burgerinitiatief een officieel Europees instrument is, dus er moet worden gecontroleerd of de handtekeningen afkomstig zijn van de burgers van een Europese lidstaat. Je persoonsgegevens worden permanent verwijderd na de officiële controle door de nationale autoriteiten.

Waarom heb ik geen bevestigingsbericht ontvangen toen ik het Europees burgerinitiatief tekende?
Je gegevens worden uiteraard veilig en geëncrypteerd doorgegeven. Alle gegevens die – bij het tekenen van Stap 2 in het burgerinitiatief – verzameld worden met de door de Europese Commissie gecertificeerde software (OpenECI) gaan rechtstreeks naar een door hen beveiligde server. Ze worden niet naar ons gestuurd en daarom kunnen we je geen bevestiging van je deelname sturen. Alleen de bevoegde nationale autoriteiten kunnen de stemmen inspecteren voor willekeurige controle van hun geldigheid. Dit is noodzakelijk omdat een Europees burgerinitiatief een officieel Europees instrument is. Je persoonsgegevens worden permanent verwijderd na de officiële controle door de nationale autoriteiten.

Ik weet niet zeker of ik het initiatief al ondertekend heb. Kan ik nog eens tekenen of is mijn deelname dan ongeldig?
Ja, teken gerust nog eens. Je deelname is geldig en wordt maar één keer meegeteld. De software herkent dubbele handtekeningen automatisch en verwijdert duplicaten.

Is de handel met illegale nederzettingen een schending van het internationaal recht?
Ja. Illegale nederzettingen schenden de hoogste normen van het internationaal recht, waaronder het verbod op het verwerven van grondgebied met geweld, het verbod op kolonialisme en apartheid, het zelfbeschikkingsrecht en de fundamentele normen van het internationaal mensenrecht. Alle staten en internationale organisaties, waaronder ook de EU en haar lidstaten, zijn verplicht om de overtreding van die normen niet te erkennen of te helpen. Maar handel erkent illegale nederzettingen en helpt ze, ook om uit te breiden.

Is een handelsverbod doeltreffend?
Voor sommigen lijkt een handelsverbod nutteloos – maar het kan echt werken. Zulke verboden hebben een einde helpen maken aan de apartheid in Zuid-Afrika en de handel in bloeddiamanten wereldwijd beperkt. Belangrijke politici in heel Europa hebben Avaaz verteld dat als dit initiatief één miljoen handtekeningen bereikt, het hun de publieke steun zou geven die ze nodig hebben om de machtige lobby's die actie tegenhouden te overstemmen. Het zou hen helpen om het broodnodige verbod op te leggen. Toen Europese organisaties een beleid voorstelden dat deze goederen verbiedt, kelderden de aandelen van bedrijven die profiteren van oorlogsmisdaden - dat laat zien hoe doeltreffend een verbod kan zijn voor de kosten-batenanalyse van degenen die profiteren van gestolen grondgebied. Dit initiatief zal niet alleen mensenlevens redden maar vrede ook een echte kans geven door de financiële voordelen van oorlogsvoering te beperken.

Heb je nog vragen?
Hier vind je nog meer antwoorden.

Over dit Europees burgerinitiatief

De EU verzet zich tegen annexatie en beschouwt illegale nederzettingen in bezette gebieden als een obstakel voor internationale vrede en stabiliteit. Maar hoewel illegale nederzettingen een oorlogsmisdaad zijn, staat de EU handel met hen toe. Die handel maakt winst door middel van annexatie en draagt daardoor bij aan de uitbreiding van illegale nederzettingen overal ter wereld. We roepen op tot een Europese wet die eens en voor altijd een einde maakt aan de handel met illegale nederzettingen. Deze wet zal van toepassing zijn op bezette gebieden overal, onder meer het bezet Palestijns gebied en de illegale Israëlische nederzettingen. De wet zal bovendien een krachtig signaal de wereld rondsturen dat de EU territoriale agressie niet langer beloont met handel en winst.

Afbeelding:
Keren Manor/Activestill.org