Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het

Oegandese anti-homo wet -- Gestopt!

Aan president Museveni van Oeganda, leden van de onderzoekscommissie en donor regeringen :

Wij staan achter de burgers van Oeganda die hun overheid oproepen om de wet tegen homoseksualiteit in te trekken, en universele mensenrechten zoals vastgelegd in de Oegandese grondwet te beschermen. Wij verzoeken de leiders van Oeganda en donorlanden dringend om zich met ons te keren tegen vervolging en rechtvaardigheid en verdraagzaamheid te handhaven.

Vul je e-mailadres in:
Door verder te gaan ga je ermee akkoord e-mails van Avaaz te ontvangen. In ons privacybeleid leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Laatste tekenaars petitie

Oegandese anti-homo wet -- Gestopt!

Boven: Vriend van Avaaz David Kato, 2 maanden geleden op brute wijze vermoord in Oeganda.

Update: 13 mei 2011
Schitterend nieuws – het wetsvoorstel is ingetrokken! Samen hebben we een belangrijke strijd voor gelijkheid en rechtvaardigheid gewonnen. Met meer dan 1,6 miljoen hebben we de petitie tegen de anti-homowet ondertekend, met tienduizenden hebben we onze regeringsleiders opgebeld, en we hebben de aanslag op de homorechten in Oeganda tot een belangrijk nieuwsitem in de internationale pers gemaakt – en met succes.

Vandaag heeft de Voorzitter van het Oegandese Parlement onder zware internationale druk de stemming in spoedvergadering over het anti-homowetsvoorstel geblokkeerd. Op dit moment is de parlementaire zitting gesloten en de wet is uit de boeken geschrapt. Niet noodzakelijk voor altijd, maar om terug een kans te maken, zou hij weer moeten worden ingediend als een nieuw wetsvoorstel en de hele parlementaire molen moeten doorlopen – wat de laatste keer 18 maanden duurde.

Ons wereldwijd protest heeft duidelijk gemaakt dat de wereld toekijkt, en eist dat mensenrechten overal worden gerespecteerd. Vandaag kunnen we samen met onze vrienden in Oeganda de overwinning vieren. Een overwinning die duizenden levens kan redden.

Update: 10 mei 2011
Het is beestachtig -- duizenden Oegandezen kunnen de doodstraf krijgen -- simpelweg omdat ze homo zijn. Woensdag kan het Oegandese parlement een wetsvoorstel aannemen dat homoseksualiteit straft met de dood -- we hebben 24 uur over om te handelen.

We hebben deze wet eerder gestopt, en we kunnen het weer doen. De Oegandese President Yoweri Museveni is bang om de waardevolle internationale hulp van het Westen te verliezen -- na een massale internationale schreeuw van verontwaardiging vorig jaar, blokkeerde hij het wetsvoorstel. Maar de politieke onrust neemt toe in Oeganda, en religieuze extremisten in het parlement hopen dat de chaos en het geweld op straat de internationale gemeenschap afleiden van het ondernemen tot actie tegen het hatelijke wetsvoorstel. We kunnen het parlement laten zien dat de wereld nog steeds toekijkt. Omdat het parlement over twee dagen wordt opgeheven, kunnen we zorgen dat de wet niet aangenomen wordt als we het voorstel nog twee dagen kunnen blokkeren.

Met nog 24 uur te gaan telt elk moment. Meer dan een half miljoen van ons hebben al gehoor gegeven aan de oproep -- laten we samen zorgen voor 1 miljoen stemmen tegen de doodswet voor homo's binnen 24 uur -- vul de velden aan de rechterkant in om de petitie te tekenen -- en vertel daarna je vrienden over deze campagne!

Vertel het verder